Oricat de mult ar vorbi specialistii despre pericolul intrebarilor standard si oricat de evident ar fi pentru toata lumea ca o astfel de intrebare este mult prea vaga pentru a putea lansa din start discutia pe directiile relevante procesului de evaluare, aceasta este probabil cea mai des utilizata intrebare in majoritatea interviurilor de selectie.
Caracterul vag al intrebarii face raspunsul cu atat mai provocator pentru
candidat. Ce trebuie spus? Ce este relevant? De unde trebuie sa inceapa
si unde sa se termine “povestea despre mine” pentru a trezi interesul
si, mai ales, pentru a evita plictisirea evaluatorului?
Drumul catre cel mai bun raspuns pentru intrebarea asta trece, insa, prin alta intrebare: “De
ce informatii are nevoie evaluatorul pentru a stabili daca ai
potentialul de a deveni candidatul ideal pentru aceasta pozitie?“
Raspunsul la aceasta intrebare il poti gasi punand in paralel cerintele postului si informatiile pe care le ai despre organizatia angajatoare si experienta ta
corelata cu profilul de competenta, motivatie si valori care te
definesc. Ca intotdeauna, e mai usor de zis decat de facut, asa ca ne-am
gandit sa iti oferim chiar mai multe sugestii pentru a-ti face munca
usoara:
1. Invitatia de a “povesti despre tine” nu este, de
fapt, o invitatie de derulare a filmului existentei tale. Este mult prea
putin relevant pentru un evaluator sa auda cum ti-ai descoperit tu
abilitatile de leadership in timpul gradinitei, si mult mai interesant
sa inteleaga care au fost factorii care te-au determinat sa iei anumite decizii in cariera.
2. Incearca sa treci in revista (pe scurt) experienta acumulata pana la momentul interviului, dar evita redarea monotona a informatiilor din CV. Ideal ar fi sa poti da culoare
datelor de pe hartie, ilustrandu-le cu cateva exemple graitoare despre
aportul pe care l-ai avut in diferitele joburi ocupate de-a lungul
timpului.
3. Nu intra in detalii elaborate si plicticoase
despre scolile absolvite si diplomele obtinute. Daca insa este esential
pentru pozitia pentru care aplici sa ai o anumita certificare, o poti
mentiona pentru a te asigura ca ai bifat acest aspect cantitativ al
cerintelor angajatorului.
4. Nu pierde mult timp enumerand liste de responsabilitati. Gandeste-te mai degraba ce rezultate din cele pe care le-ai avut ar putea atrage atentia evaluatorului si duce, astfel, discutia in detalii concrete despre performanta si motivatie.
5. Nu te grabi sa anunti din raspunsul la aceasta prima intrebare motivatia ta de a gasi un nou loc de munca sau salariul pe
care il vrei. Vei avea ocazia sa explici acest lucru in detaliu dand
raspunsul la o alta intrebare preferata a evaluatorului: “de ce iti cauti un job nou/ ce te motiveaza sa faci o schimbare?“
6. Gandeste raspunsul ca o sinteza a ceea ce ai facut si a modului in care experienta, competentele si motivatiile tale ar putea fi de folos companiei angajatoare. Important pentru evaluator este ce poti face tu pentru companie si nu ce poate face compania pentru tine.
7. Evita raspunsurile sarcastice de genul: “aveti
toate aceste informatii in CV-ul meu” sau “ce anume va intereseaza sa
detaliez din CV-ul meu?”. Punerea evaluatorului la colt nu te ajuta in
economia interviului. E posibil sa ai dreptate, cum spuneam si la
inceput, considerand intrebarea aceasta prea vaga, dar ia-o ca pe o provocare: cum ii explici cuiva care nu te cunoaste cine esti in cateva minute.
8. Include in raspuns cuvinte cheie. Daca anuntul de
recrutare la care ai aplicat cerea experienta in “marketing-ul de
produse”, de exemplu, foloseste suficient de des aceasta sintagma pentru a atrage atentia asupra relevantei profilului tau dar si suficient de rar pentru a nu deveni monoton.
9. Concentreaza-te pe 2-3 detalii semnificative ale
obiectivelor atinse sau rezultatelor deosebite cu care te mandresti. Vei
avea ocazia sa le detaliezi pe parcursul interviului.
10. Porneste de la informatii comune (de genul joburilor ocupate) redate pe scurt si in termeni pragmatici la exprimari dinamice ale experientelor prin care ai trecut si care te-au ajutat sa devii ceea ce esti.
11. Nu uita ca vorbesti despre tine, cel mai interesant si mai provocator proiect pe care il ai in derulare. Evita tonalitatile monotone si recitarile obositoare.
12. Nu incheia cu neinspiratul “nu stiu ce sa va mai spun“.
Daca te-ai asigurat ca ai atins toate subiectele critice intr-un
interval de timp optim (incearca sa faci asta in maxim 3 minute) nu
trebuie sa cazi prada tacerii apasatoare a evaluatorului. Termina-ti
prezentarea cu exprimarea disponibilitatii de a detalia oricare din
subiectele mentionate si… respira normal.
Sursa:http://www.portalhr.ro